Arkadi ja
Boris Strugatski: Stalker, dramatisointi Mikko Viljanen, ohjaus
Mikko Kanninen, lavastus ja puvut J-P Kiljunen, koreografia Kati
Kallio, valo Tomi Suovankoski, ääni Nuutti Vapaavuori, video Pontus
Schönberg, Tero Takalo, Pink Twins, rooleissa Henry Hanikka, Lorenz
Backman, Tommi Raitolehto, Piitu Uski, Turkka Mastomäki, Kimmo
Takala, Aino Uski. Circus Maximuksen ensi-ilta 21.11.
Andrei Tarkovski jätti pysyvän jäljen maailmankulttuuriin ja
niihin, joiden kanssa työskenteli. Esimerkiksi ruotsalainen
näyttelijä Erland Josephson kirjoitti Tarkovski-yhteistyöstään
muistelmat ja näytelmän, jonka Jouko Turkka maaliskuussa ohjaa
Turkuun.
Tarkovskin elokuva Stalker (1979) nosti Strugatskin
veljesten tieteisromaanin (1972) korkeampaan tai hengelliseen
säätyyn, joka velvoittaa. Vaikka Mikko Viljasen kirjoittama
teatteriversio perustuu romaaniin, Mikko Kannisen siitä ohjaama
esitys pyrkii tavoittamaan jotain suurempaa, lausumatonta.
Avaruuden matkalaiset käväisivät joskus Maassa ja jättivät
jälkeensä Vyöhykkeen. Vyöhykettä ei Maan tiede pysty selittämään.
Onko Vyöhyke esimakua Maan tulevasta valloituksesta vai pelkkä
avaruusväen satunnainen piknikpaikka? Stalkerit hakevat salaa
Vyöhykkeen esineitä. Stalkereiden lapset (Aino Uski) kärsivät
geenien mutaatioista.
Esitys tavoittaa lausumattoman kahdella jännittävällä tavalla.
Vyöhykkeellä täytyy kulkea kaikkea muuta kuin suoraviivaisesti,
koska sen tappavat voimakentät vaihtavat alituiseen paikkaa.
Esityksessä liike on Kati Kallion koreografiaa. Tietysti, heti kun
sen näkee, tajuaa, että noin Vyöhykkeellä täytyykin liikkua.
Toinen huikaiseva hetki on lopussa, kun tiedemiehet (Henry
Hanikka ja Lorenz Backman) uskaltavat ylittää ihmiskeskeisyyden. He
kysyvät, miten Vyöhyke tajuaa meidät. He suostuvat ajattelemaan,
että paikalla on tajuntansa, joka voi määritellä ihmiset. Seuraa
pitkä jakso peräseinälle triptyykkinä heijastettua Pink Twinsin
videota ja musiikkia.
Pink Twins eli veljekset Juha ja Vesa Vehviläinen raaputtavat
kuva-aiheita tietokoneella geometrisiksi kuvioiksi tai värien
kohinaksi, samalla kun musiikki sykkii ja ujeltaa. Galleriassa he
eivät juuri näytä alkukuvaansa, mutta tässä toistuvat maisemat
järvineen ja latoineen. Ne vilahtavat kadotakseen käsitellyiksi
abstraktioiksi.
Vaikutus on hurja. Siinä kansallismaisema määrittelee itseään,
kamppailee toistoaan vastaan, tarkentaa ulkonäköään, on tietoinen
sekä manipulaatioistaan että tavoista, joilla ihmiset niitä
heijastavat. Vyöhyke-triptyykki mullistaa (sielun)maisemanne!
Circus Maximus -ryhmä esittää Stalkeria Helsingin
kaupunginteatterissa 4:nteen joulukuuta ja Tampereella työväen
teatterissa helmikuun puolivälistä.
Matti Linnavuori